Kamu telah menyertai aktiviti gotong-royong yang dianjurkan oleh sekolah kamu.
Tulis sebuah karangan tentang gotong-royong tersebut.
Rangka Karangan
R1: Pendahuluan
1) Bilakah dan siapakah pihak yang menganjurkan program gotong-royong?
2) Apakah tujuan program tersebut diadakan?
- menganjurkan/mengadakan -
- adalah untuk - mengindahkan - membersihkan -
- murid - belajar - lebih selesa - seronok - sekolah -
Pada ... lepas, sekolah saya ... ...
Program gotong-royong diadakan ... ...
R2: Isi 1: Berkumpul & Kumpulan
1) Bilakah dan di manakah peserta berkumpul?
2) Apakah peralatan yang dibawa?/Pakaian yang dipakai apa?
3) Siapakah yang memberikan taklimat?
4) Siapakah yang membahagikan kumpulan?/Berapakah kumpulan yang dibahagikan?
- pagi - berkumpul - dewan -
- memakai baju sukan - membawa alat pembersih -
- guru besar - taklimat -
- membahagikan/dibahagikan - kumpulan - mengagihkan/diagihkan alat pembersih -
Pagi-pagi, saya dan ... ...
Kami memakai ... ... dan membawa ... ...
Tidak lama kemudian, guru besar ... ...
Seterusnya, ... ...
R3: Isi 2: Kerja yang dilakukan
1) Apakah kerja yang telah dilakukan?
2) Di manakah kerja tersebut dilakukan?
- kumpulan - bergerak ke kawasan yang ditetapkan -
- pejabat guru - bilik darjah - tandas -
- menyapu - menyapu - mencuci - mengelap - mengemop - menghias -
Pada pukul ... ..., semua kumpulan ... ...
Gotong-royong bermula. Pelbagai ... ...
... ... ... ...
R4: Isi 3: Kerja yang dilakukan
1) Apakah kerja yang telah dilakukan?
2) Di manakah kerja tersebut dilakukan?
3) Bagaimanakah suasana?
- taman - padang - kantin -
- mencabut - menebas - memangkas - mengecat - memperbaiki -
- riuh-rendah - saling membantu - bagai aur dengan tebing -
R5: Isi 4: Penutup
1) Bilakah program tamat?
2) Bagaimanakah keadaan kawasan sekolah?
3) Bagaimanakah perasaan kamu?
- tamat -
- kelihatan - ceria - bersih - nyaman - gembira -
- menikmati jamuan ringan - bersurai -
No comments:
Post a Comment