Kelab Seni kebudayaan sekolah kamu telah mengadakan lawatan sambil belajar di Kompleks Kraf Tangan Negeri Johor.
Sebagai setiausaha kelab, kamu diminta untuk menulis laporan
tentang program tersebut.
Rangka Karangan
R1:
Pendahuluan
1) Tajuk laporan.
2) Pengenalan lawatan.
(tarikh, pihak penganjur dan tempat lawatan)
[pada –
bersamaan hari - menganjurkan – lawatan – belajar]
Pada __________,
bersamaan hari __________, _______________ telah ... ...
R2: Isi
1 → Tujuan
1) Tujuan lawatan.
(dua atau tiga tujuan)
2) Bilangan peseta.
(ahli dan guru pengiring)
[tujuan
– diadakan – adalah untuk – mendedahkan ahli - mengalami – merasai - pengalaman
estetika dan autentik -- memahami –
kebudayaan tradisional – mendalam -- seramai – orang - menyertai – rombongan –
kali]
Tujuan lawatan diadakan ...
...
R3: Isi
2 →
Perjalanan & Suasana dan Keadaan Destinasi
1) Pengangkutan dan
masa ketibaan.
2) Keadaan
(pemandangan) dan suasana di destinasi.
3) Tempat pertama yang
dilawati.
[berkumpul
– menaiki – sampai destinasi – disambut – tangan terbuka – pengurus – luas –
cantik -- mula-mula - Galeri Kraf Warisan
- mengetengahkan alat muzik tradisional negeri Johor – menyaksikan - Persembahan Muzikal ]
Pada waktu _______________,
semua peserta ... ...
R4: Isi
3 → Lawatan
1) Melawat ke bahagian
lain di kompleks.
2) Aktiviti sampingan.
[Perkampungan
Kraf - melihat dan mempelajari pembuatan produk seni kraf - alat muzik
tradisional, patung wayang kulit, anyaman rotan, jahitan dan sulaman --
menyertai - Bengkel Pembuatan Seni Kraf - Demonstrasi Kraf -- berpeluang - menghasilkan bekas sendiri]
Seterusnya, kami melawat ke
... ...
R5: Isi
4: Penutup
1) Makan tengah hari,
membeli-belah dan pulang.
2) Kesimpulan.
3) Tandatangan setiausaha.
[mengenali
pemakanan - sajian makanan tradisional - unik - menyelerakan - laksa Johor, mi
rebus, soto, asam pedas dan sup tulang merah -- membeli-belah – kedai --
berjaya – mencapai tujuan - membuka
mata]
Sebelum pulang, kami
berpeluang ... ...
No comments:
Post a Comment